onsdag 14. januar 2009

"Nytt" kjøkkenbord

DSCN5365

Fra de 90 nye naboene til et slitent kjøkkenbord :-)

Jeg har arvet et bord som har vært mine besteforeldre sitt. Det har mellomlandet i mange år hos en tante som nå har pensjonert bordet. Jeg husker godt jeg spiste ved det når jeg var jentungen og var på besøk hos henne. Den senere tid har hun sandblåst bordet for å få bort den brune beisen det var satt inn med. Da blir naturlig nok treverket ganske så flisete.

DSCN5371

Mamma og pappa hadde med bordet fra Trøndelag og ned til oss sist de var på besøk. Det har stått på låven i påvente av at slipemaskina skulle forbarme seg over det. .... I dag har jeg hatt fri, og i dag skulle det skje! Og når jeg har satt meg noe i hue, kan det liksom ikke skje fort nok. Bordet ble slept ut på gårdsplassen og jeg bretta opp ermene for å sette i gang. Obs.....slipemaskina, hvor var den?? SØKK VEKK!

MEN, som sagt, det SKULLE GJØRES idag! Så derfor gikk jeg på med rå håndmakt og pussepapir surra rundt en rull med maskeringstape (av den enkle grunn at jeg fant ingen pussekloss heller). Helt hundre er jeg redd bordet ikke ble, men jeg har i allefall fått bort flisene som river i stykker strømpene :-).

DSCN5355 DSCN5367

Det er ikke så stort dette bordet, men det var mildt sagt et h...... å få det inn. Trange dører og kronglete møbler er sjelden en god kombinasjon. Hadde jo et bord som skulle ut også! Jeg svetta og banna, men det gikk!

Så nå står bordet der så pent på kjøkkenet at! Riktig så fornøyd ble jeg!

Dessuten skeia jeg ut og kjøpte meg en nye, liten, nusselig mugge i dag. Tok en kaffekopp på stedets hyggelig samlingssted, hvor man også kan få kjøpt små, hyggelig ting. Klarte ikke motstå denne mugga gitt....surpise!!

Ha en herrlig kveld

Klem Torunn

31 kommentarer:

Hege sa...

For et fint bord.
Litt av en jobb å pusse hele det bordet. Hyggelig med gamle ting som enn har gode minner med.
Mugga var kjempe søt.
Ha en kveld
Klem Hege

naturglede/Randi Lind sa...

Så fint det ble med det vakre bordet. Her kommer du nok til å kose deg masse. Flott hvite gardiner du hadde også:)))

Guttemamma sa...

Så utrolig heldige dere er som har fått dette!! Du får jo bare plass til et par av de nye naboene da...hi hi, klem

Anonym sa...

Nydelig bord.. og gått jobba. Ikke enkelt å få et slikt bord gjennom en døråpning, i allefall ikke alene;o)) ser det for meg hvordan du bukserer bordet ut, he, he..

Du trenger sikkert ikke å få bordet pusset fullstendig ned etter sandblåsinga. Prøv å finpuss mellom malingstrøkene (dersom du maler det) om du oljer bordet kan du bruke en "slipeklut" å legge oljen på med. Tror det blir supert uansett..

Gratulerer med nytt bord!!

Alvas Hobby og Garden Bird sa...

Gratulerer med et fantastisk flott bord!
Litt av en jobb å pusse...
Nydelige stoler også!
Ha en fin kveld!!

Heidi og Cathrine sa...

Hei, hei Torunn!
Skal si det skjer mye på bloggene i løpet av en uke..;) Har mye å "ta igjen" ser jeg.
For et flott bord du har fått, og så herlig patina. Skikkelig fint ble det. Du står på, blir rent misunnelig på ditt initiativ... Har du litt til overs å gi bort..;)
Men du..., de naboene a.... Det har jeg tenkt på mange ganger. Kan ikke alltid være så enkelt å være naboer et et slikt samfunn, selv om en i utgangspunktet ikke har en rasistisk holdning, men snev av fordommmer har vi vel kanskje alle sammen... Håper det går greit og at alle klarer å leve i fordragelighet med hverandre.

Ha en koselig kveld.
KlemZ
:-)

Christinas låvebutikk sa...

Nydelig bord! Så søt den muggen var!! Tror jeg må ta inn den å i butikken! Har service!!
Ha en strålende kveld!
Klem!

liven sa...

Hi.hi......ja du ville ha på plass bordet med det samme skjønner jeg.o)
Veldig fint bord og med de nydelige bena:o)
Så koselig når du har gode minner:o)
Muggen var jo så søt også:o)
Liker godt mugger jeg og fant en liten søt en i hvit her om dagen. Ca 1/2 l rommer den....og kostet ingenting (nesten)

Ha en fin kveld Torunn!!
håper du koser deg med en tekopp ved det nye bordet dit nå:o)

Miss.T sa...

For et nydelig bord du har fått deg.
Kjekt med slike møbler som vekker gode minner: )

ha en fin kveld.

Julies sa...

Bordet ble kjempefint ! Kjenner igjen det der... når man først har bestemt seg for noe så MÅ man få det gjort, koste hva det koste vil.
Syns jeg ser deg når du strever med å få det inn ! Men tenk hvor fint det blir når du får nye naboer, da... Da får du hjelp, vettu ! :-)

Anne sa...

Jøss så lekkert!! Ikke vanskelig å se at dette er en trønder nei :-)))

GundaM sa...

Det bordet var et skikkelig kupp ;0) Tenker mange misuner deg det!

Kos deg videre med opp pussingsobjektet!

Anitas hus sa...

Så koselig det er på kjøkkenet ditt og bordet var rålekkert. Virkelig verdt all jobbinga. Jeg er som deg, banner og sliter helsa av meg hvis jeg har satt meg ett mål og det skal skje med en gang hvis jeg har bestemt meg for noe^^,)

Ser du skal få noen kjekke nye naboer også;) Herregud, jeg hadde freaka helt ut hvis det var meg...
Tror nok at de fleste som er ærlig med seg selv ikke har ett ønske om å få ett asylmottak i "hagen" med tilhørende grillplass på terrassen.

Ha en god natt Torunn!
Klem:O)

Bygatan sa...

Hej, va kul att hitta din blogg, verkar jättefin! Kul att du ville titta in hos mig.
Bordet blev jättefint, ha en bra dag.

Som mine dager er sa...

Jeg var innom låven til tanten din og fikk se bordet før det ble fraktet ned til deg. Og tenkte i mitt stille sinn: dette blir Torunn overlykkelig for å få! Og arbeidsinnsatsen med slipemaskina har gjort bordet bare enda mer beundringsverdig! KJEMPEFINT, Torunn. Du har all grunn til å være fornøyd. Det passet jo perfekt inn på kjøkkenet ditt (slik jeg ser det fra bildene). Blir nok mange mange hyggelige stunder over dette bordet i framtida. Nyt det!

Sliten og glad setter jeg meg ned og kommenterer litt her i Blogglandia. Vi har lagt ned noen arbeidsøkter i kveld også, og nå nærmer vi oss sluttspurten før vi sier oss fornøyd med sokkelen. Til helgen blir vel det meste ferdig vil jeg håpe. Det er kjempegøy, men ugh - jeg føler meg faktisk litt sliten også. Er det "god-sliten" det kalles ?!

Preikes!

Klem fra Marit

Josefine sa...

ÅÅ for et nydelig bord! Det hadde virkelig sjel:) Her får du mange kosestunder...GRATULERER!
Klem Josefine

Bouvbear sa...

He he ja gamle møbler kan være en prøvelse å få inn dørene. Jasså så du så den mugga du å...jeg klarte å la være å kjøpe den jeg kremt..men det er fordi jeg i morgen skal til Englagården i Charlottenberg og DA må jeg ha litt penger for der er det mye fint!!
Vet ikke om du trenger tips men hvis bordet er tørt etter dine herjinger he he.. kan du sette det inn med bivoks så blir det lettere å tørke av samt unngå å få flekker...

☆Therese sa...

For et flott bord ! Og for en jobb du har gjort med bare hendene!!!!!
Du skulle jo hatt en medalje for den jobben :o)
Bordet er virkelig et klenodium, de flotte bena da. Moro å ha sånt i hus! (når du endelig fikk det i hus).

Skjønner bekymringen din vedr de nye naboene... Selv om vi vil disse ungdommene aldri så mye godt, er det jo litt voldsomt å få 90 stk til nærmeste nabo. Håper det ordner seg på best mulig måte for alle.

Og du den kanna er nydelig, jeg har tittet litt ekstra på den flere ganger og tenkt skal/ skal ikke :o)
Ha en god dag.

johanne`s rom sa...

Det bordet ditt var kjempekoselig, men som du har jobba da. Kjenner meg litt igjen, skal det skje så skal det skje, nå.Ønsker deg masse hyggelige timer ved det nye bordet.

Smineset sa...

Nydelig bord!! Utrolig lekkert. Ett slikt kunne jeg tenkt meg... Synes du fortjente den mugga etter alt slitet ;-)

M.E.V. foto sa...

Bordet ble kjempefint det:)

pepperkverna sa...

Det var virkelig et vakkert bord. Hege

Livy sa...

Så utrolig fint bordet er! Men for en jobb du har hatt! Det passer jo perfekt på kjøkkenet ditt!

Ønsker deg en fin torsdag!
Klem fra Livy

hvorfor ikke... sa...

Bra jobba, Torunn, og for et sjarmerende bord!!!!ekstra koselig når det også rommer minner fra et "bessmorhem"

Forstår godt din smule usikkerhet i forhold til de 90 nye naboene. Godt skrevet, forresten...Det er typisk sånne store spørsmål...som er mye lettere å forholde seg til hvis asylmottaket ligger 100 mil unna...
Ville forresten vært skeptisk til plutselig å få 90 nye naboer, uansett, jeg...

Gode ønsker og klem fra Torunn

Viola sa...

Vilket underbart borde du fått ärva, och visst är det typiskt att allt är borta när man ska sätta igång...ovh vilken himla rar mugg, hoppas du har en bra dag, klem VIOLA

Tone sa...

Hei Torunn!
'Så flott et kjøkkenbord!! Og en fornøyelse å ha inn ting med historie bak. Jeg elsker ting med historie.......(kanskje det har med seg en sjel, hvem vet ? knis,,,)
Mugga var bare råfin - du får til masse flott - og jeg vet du har mye mer i hodet ditt!

Resten av de to innlegga du har som jeg ikke har kommentert tar jeg på mail...

Ønsker deg en flott dag!!
Klem fra Tone

Anja-Elin ♥ Vakre augeblikk sa...

Så flott eit bord da :) og ikkje minst herlig blogg :) Ja, det er kjekt med slike gamle møbler som er full av minner :)
Den mugga var skikkelig søt! Kor fant du ein slik herlig sak? :) Eg har sjølv leita etter mugger i lang tid, men har liksom ikkje funnet noko som passar endå.. :) Ting tar tid gitt. hehe :) Godklem

n o r d i n g å r d e n sa...

Men vilket otroligt snyggt bord, helläckert, klart och färdigt! Och du har laddat med ljus och Lantliv ser jag, mysigt! Jag förstår din sits ang inlägget under, inte kul ändå med en massa asylsökande ungdomar, det kan vara tufft, man behöver inte vara rasist för det, det handlar om att vi männsikor är alla olika som personer,och just dessa tycker man ju dessutom synd om, men varför uppfanns annars staketet... och jag förstår också hur det känns med din grusade dröm, om butik och allt, men vem vet, mycket kan hända i livet.. Mari.

lavendel mio sa...

Kor heldig du er som har fått et slik flott bord.Den mugga der er helt nydelig:)

Go natt da:)

Astrid sa...

Åh! Kjempeflott bord. Mamma og pappa har et som ligner veldig.

Bestefars Verksted. sa...

WOW,for et nydelig bord,syns det ble perfekt,jeg !!! Og så koselig du har gjort det,oppå bordet.......mange kosestunder kommer dere til å få her !! Og nydelige gardiner også,ser jeg.....du er så dyktig :) Ha en fortsatt fin dag :)