lørdag 17. oktober 2009

Smaken av Provence

Det heter en kokebok jeg har. Her finner jeg masse inspirasjon til mat, både middag og annet. Og ikke minst drømmer jeg meg bort i de vakre bildene i boken. Førstkommende påske skal min kjære og jeg tilbringe i Provence, nærmere bestemt byen Arles. Tilfeldighetene gjorde at det ble akkurat denne byen. Jeg ramlet nemlig over DENNE BLOGGEN  og så at her er det et svensk ektepar som bor i Arles OG de leier ut en leilighet. Vi har ikke tidligere besøkt byen, men etter litt research fant vi fort ut at den nok i aller høyeste grad er verdt et besøk. Skulle noen av dere derute ha vært der, så send meg gjerne noen tips om hva vi kan og bør se og besøke mens vi er der. Vi er begge flinke til å forberede oss før vi drar på tur, men det er noe eget med å få noen knallgode tips fra folk som har vært før oss på et sted :-).

Noen av forberedelse til en tur, er jo å lage litt mat inspirert av dit man skal. På fredag hadde vi en skikkelig fransk aften her hos oss. Forretten bestod av fansk landpate`(jeg bare ELSKER pate`) sammen ruccola med  smakfull olje over. Og selvfølgelig deilig rose`vin til.

sMAKEN AV pROVENCE

Vi spiser mye kylling her hos oss. Så også i går. Da laget jeg Liveche kylling, som er produsert på gården til DENNE TRIVELIGE DAMA. Saftigere og bedre kylling finne ikke. Den koster noen kroner, men er verdt hver eneste en (hvilket alt jeg kjøper er…hehe). Kyllingen fores på kjærlighet (den franske kjærlighetsurten løpstikke) og kjøttet overgår det meste jeg har smakt! Et kyllingbryst holder til to voksne. Brunes i panne og stekes ferdig ca 20 min i stekovn. I går la jeg dette kyllingbrystet på en seng av tomater, hvitløk, løk, friske urter (herbes de Provence!), god olje og rose`vin som jeg hadde tilberedt i stekepannen. Til drikke hadde vi en 2007 Rohne-vin. Vi avsluttet med ostetallerken bestående av Brie de Paris og Blue Castello (som begge hadde ligget i flere timer på kjøkkenbenken og godgjort seg i romtemperatur), med valnøtter og tørkede aprikoser som tilbehør. Og mere rose`vin- en halvtørr en .-)

Hva var vel livet verdt uten å virkelig leve det?

Ønsker dere alle en deilig dag og en flott ny uke!

Klem Torunn

Ps… Jeg har fått spørsmål om hvilket kamera jeg bruker. Det er kun et lite lommekamera, som er veldig enkelt og ha med seg rundt. Ingen fiksfakseri og det er lett å bruke. Meter på meter med linser, hvor man har mistet øyeblikket før man er ferdig innstilt er ikke noe for meg. Her skal det gå litt kjapt .-). Jeg bruker et Nikon Coolpix kamera. Når jeg kjøpte det gjorde jeg noe lurt, som jeg normal ikke gjør…hehe… Jeg leste bruksanvisningen FØR jeg begynte å bruke det. Lærte meg innstillingene før jeg begynte å banne over dårlige bilder som ikke ble sånn som jeg ønsket. Jeg redigerer aldri bildene mine. Photoshop kan jeg ikke, men skal snart på kurs og gleder meg til det!

 

14 kommentarer:

Unknown sa...

Åh, kjære vene...tenne løper i vann!
For et gourmet-innlegg! Det er så lurt å sette av tid til å være slik livsnyter innimellom, det er da en kjenner at en lever...herlig.

Lykkeliten sa...

Litt annen fredagskos enn vår taco!
Vel, alt til sin tid, og vi lager da god mat også, men med tenåringer i huset får de bestemme fredagskosen.

Ønsker deg en god helg og fin ferietur.

Fru Ekeby sa...

Hejsan!
Det låter underbart både resan som väntar på er, och all god mat ni har lagat till och ätit! Jag måste nog prova att göra något av den maten! Ha det så bra önskar fru Ekeby.

Tone sa...

ja, nettopp...det er derfor jeg digger deg min venn. Felles glede over god mat og vin og levende lys og alt det det fører med seg i tre runder. Før, under, etter.
Nyt lørdagen!
Tone

Randi sa...

NAM!! Dette så himmelsk godt ut...tennene løper i vann og jeg sikler..;-))

Ha en flott helg
klem

Anna Lisa sa...

Hei Torunn!
Koselig innlegg. Høres herlig og spennande ut med den turen i påska. Eg drømmer også om å dra dit. En gang kansje :)
Fine bilder
Ha ei hyggelig helg
Klem

Mitt hvite hus sa...

Ååå så spennende da.. både med den deilige maten og turen dere har å se frem til...
Smart å lese bruksanvisningen før en starter opp.. veldig dårlig på det må jeg si...

ha ne fin lørdag..
Klem Kerstin

Tulip sa...

Mmmm...såjo virkelig nydelig ut denne maten!

Ja du tar flotte bilder, trodde du hadde et avansert kamera. men du er tydeligvis flink til å fange de rette motivene:)

God helg!

marits provence sa...

Hei Torunn! For et koselig og stemningsfylt innlegg du har skrevet. Nydelige bilder. Forberedelsene er jo halve turen. Arles er en fantastisk by og områdene rundt er like spennende. Jeg liker meg godt i og rundt fjellkjeden Les Alpilles. Og i sumpområdet Camarque kan dere se de rosa flamingoene. God søndag! Klem fra Marit

liven sa...

Herlig mat da Torunn....og nydelige bilder!!
Så kjekt å starte forberdelsene til en tur med mat derfra!!
Selv skal jeg en tur til København.....må lage et måltid med røde pølser jeg kanskje....hihi
skal hvertfall sette meg inn i hva jeg bør se...og hvor jeg skal gå!!
God bedring til deg.....og ha en fin søndag:o)

h.espe sa...

Mmmmmm - dette var fristende lesning! Hørtes skikkelig deilig ut! Boken virket helt himmelsk, så kanskje den må settes på ønskelisten over nye kokebøker jeg vil ha i hus!

Håper du nyter en deilig søndag Torunn. Jeg skal snart ut og gå meg en tur i det nydelige høstværet.

Ha en flotters dag videre!

Klem fra Hildegunn

Anonym sa...

Å fy flate det så godt ut!!!! joda kokebøker har jeg nok av.. men bruker helst de med mat fra Middelhavet.. elsker tapas og alt av fingermat.. de franske grytene er heller ikke å forkaste.. men froskene får de ha i fred:o))

Arles er nok verdt et besøk ja.. har bare passert i området og bare det var nok for å si at DIT skal vi tilbake!!! kunne tenkt meg en to måneders ferie bare i den delen for det er vanvittig mye fint å se..

Ha en trivelg kveld..

pepperkverna sa...

Arles er flott! Mange hyggelige små gater, med gode restauranter og fine butikker. Jeg går utifra at dere skal ha bil mens dere er der? Da må dere besøke Camargue, emd flamingoer, hvite hester, rismarker og saltfjell.

Like ved den pittoreske turistbyen Les Baux ligger Cathedrale d`Image. Et gammel steinbrudd inne i kalkfjellet, hvor det hvert år settes opp lysbildeshow med musikk. En anderledes og herlig kunstopplevelse hvor du går inne i fjellet, der de store veggflatene er "lerret" for flotte bilder. Sjekk ut :http://www.cathedrale-images.com/

Ellers er det jo mange flotte landsbyer i nærheten og både Aix, Avignon og Montpellier er fantastiske byer.

Besøk også vinslottet Estoublon, rett i nærheten Fontvielle. Nydelig vin, veeeldig gode olivenoljer. Og eget kapell, hvor du kan gifte deg------
se: http://www.estoublon.com/site/

Ellers så er fredags-aioli på Bistro Paradou i Le Paradou en opplevelse!

Er dere forbi på den "andre "siden av elven i Cucuron, må dere hilse på.......

Huff, dette ble en veldig lang kommentar, men det er masse flott å oppleve i nærområdet der, ønsker du tips, si ifra! Og kos dere med forberedelsene!
Klem fra Hege

Maliva`s verden sa...

Å nå fikk jeg ikke mindre lyst til å reise til mitt andre hjemland når jeg ser og leser dette innlegget..Gleder meg til å høre hva dere synes om leil.og ikke minst Arles..Håper vi får til 3 uker i syd-Frankrike til sommeren,men da i bil nedover:o)God bedring til deg fra Maliva