onsdag 14. oktober 2009

Eventyr for voksne

Per Gynt var nok sikkert en kjekk kar, men når jeg nå snakker om eventyr for voksne, er det heller Per Gynt gården på Vinstra jeg sikter til.

DSCN8729 DSCN8728

Jeg har lest om denne gården i en av mine favorittbøker “Arven som lever” og på vei hjem fra Trøndelag tidligere i høst fikk jeg muligheten til å ta gården nærmere i øyesyn. Hvilket fantastisk eventyr!

Gården er i privat eie, men man kan leie seg inn der i større grupper. Med sine 19 soverom og 38 sengeplasser er det plass til flere enn verten, som er en ung herremann. Det eldste huset på gården er fra 1600-tallet og hovedhuset er på ikke mindre enn 400 m2. Totalt er det 17 vernede hus på gården.

 DSCN8735 DSCN8736

Vi hadde ikke booket hverken tid eller rom her og kom ikke lenger enn hit, men du verden hvilken inspirasjon det var å se husene på nært hold! Og for en fantastisk beliggenhet!

DSCN8738

E6 kan skimtes langt der nede i det fjerne. Både ridning, bredvandring og rafting er tilbud i umiddelbar nærhet på sommeren, mens man på vinteren kan få prøve hundespann-kjøring. Ingenting av dette er noe jeg higer etter (jo, kanskje brdevandring!), men jeg kunne godt slått meg til ro i dette vakre eventyret et døgn eller to.

DSCN8730 DSCN8731 DSCN8741

Vakkert? Og nei, det er ikke Per Gynt in person, men en annen kjekk kar jeg traff på :-)

DSCN8737

Dette er i allefall for for meg et eventyrlig drømmested. Og jeg hadde ikke hatt det minste imot å studere interiøret her heller.

Klem Torunn

15 kommentarer:

Asbjørg sa...

Her så det skikkelig koselig ut!

Jannicke sa...

Du verden! For et vakkert sted... :o)
Her kan man finne ro i sjelen, det er jeg sikker på :o)

God natt fra J.

miss marple sa...

..kan ikke skjønne annet enn at vi får ta på oss bunadene,hente et par gamle melkespann,spenne for hest og kjerre og se å komme oss avgårde...hihi...god natt...

Sologbolig sa...

Dette var vakkert, nostagisk og sjarmerende. Eg elsker slike steder og enig med deg i at her hadde det vert flott og vert, men kunne nok stått over aktivitetene (riding, rafting osv) Ønsker deg ein god dag !

Mitt hvite hus sa...

Slike gamle staselige gårdstun er vakre... Og ja jeg kunne nok gjerne tenkt å overnattet på et slikt sted...

hsa en fin dag Klem Kerstin

Loccitane sa...

tenk å bo her da, ja ikke rart Per Gynt var flink, hadde jeg bodd her skulle jeg jammen skrevet noen bøker jeg også, hihi!
Eller bare sittet i en stol og kost meg :)

-Savnet deg forresten på bloggetreffet. Hadde sett frem til å treffe deg.
Kanskje neste gang...

Ha en strålende torsdag, imorgen er det jammen favorittdagen min igjen :)

Klem Line

naturglede/Randi Lind sa...

Nydelig plass som jeg har kjørt forbi mange ganger. Neste gang må jeg visst svinge oppom. Virkelig en eventyrverden:)

helle sa...

Hvilket smukt sted med en storslået udsigt, fint at holde en fest her med mange gæster. Og du har ret, bare man kunne kigge indenfor.

Klem Helle

Tone sa...

Har lest om dette eventyret og sett interiøret i bilder mange ganger! Det er sånn "prinsessen og halve kongeriket-"følelse...
Hvor vanskelig kan det bli egentlig?
Vi bestiller tid og rom og brevandring og en gjeng damer tar blogtreff, brevandring, god middag, god vin, og.......?
Når da??

ps syns jeg kjente igjen han i det midterste bildet egentlig...?

Grip dagen sa...

En må ha fletter og stakk for å passe inn på tunet her!
Så flott det var!
Klem Marit

Nostalgi og Gjenbruk sa...

Kjempe flott sted. Jeg har aldri vært der, men lest om stedet i flere blader, og det er også flott og gjennomført innendørs!

liven sa...

Et nydelig sted dette!!1
Her kunne jeg godt vært både en og to dager!!!

Anne på Moseplassen sa...

det skifertaket da!
*sikle*
Gården var fin den også, men taket!!

VenstreMikkel sa...

Så hyggelig å se, nå ble jeg veldig glad.. Du får ringe på neste gang så kan det hende jeg er hjemme.

mvh

Mikkel Dobloug
Eier

Anonym sa...

Les hele bloggen, ganske bra