mandag 28. september 2009

Låven-del 2

DSCN8940 DSCN8939

I vinduskarmen har dette gamle strykejernet fått plass. Det var nok min oldemor som brukte det. Syns det tar seg godt ut der, omkranset av blomstrende pelargonier som har fått komme inn for høsten og vinteren.

DSCN8943 DSCN8958

Jeg har arvet en gammel Singer symaskin og min kjære har arvet en gammel skrivemaskin etter sin farfar. De har begge fått plass på hver sin gamle Jær-stol.

DSCN8968

Tavlen er etter min far, mens knaggene er kjøpt i vår engang. Den brune tråden har jeg hatt hengende ute i sommer- og se!- som den har falmet!

DSCN8970 DSCN8966

Både den gamle telefonen og de gamle broddene er funnet i farmors hus.

DSCN8975

Pennalet min far brukte på skolen står der- akkurat som da han forlot det sist- for minst 50 år siden! Akkurat dette syns jeg er ekstra morosmt å ha .-)

DSCN8972 DSCN8978

Min farfar, og deretter min far, drev landhandel en gang i verden. Der solgte de alt mellom himmel og jord. I tillegg til mat, kunna man bla få kjøpt oljelamper. Vi fant en drøss med slike på loftet hos farmor og nå henger det en på veggen i låven vår. De gamle loddene ble brukt til å veie varer med. Ikke noe som het digital vekt med tarafunksjon den gangen nei.

DSCN8986

Farmor hadde et hjørneskap i stua som jeg aldri fikk lov til å se i…hehe….da blir det jo ekstra spennende! Disse kaffekoppene sto i det skapet og jeg falt pladask for dem. De er engelske, med vakkert vintermotiv. 6 kopper og 6 fat til. Jeg har noen gamle, engelske asjetter som passer kjempegodt til disse.

I morgen skal jeg slutte med dette lureriet. Da skal dere få se rommet på låven i sin helhet .-), og ikke bare detaljene. Jeg har spist lunch og sittet der og lest i dag. Det har vært riktig så hyggelige innimellom slagene. Jeg har nemlig begynt å bygge ned kontoret mitt også. DET er en litt større jobb, for der er det j….. mye greier som skal UT!

Klem Torunn

15 kommentarer:

ANETTESHUS.COM sa...

Så mange flotte ting!! Skal bli spennende å se flere bilder;) Takk for titten!

Ha en fin kveld!

Klem Anette:)

Ingela sa...

Vilka vackra gamla saker, kopparna gillade jag också. Vilka fina inlägg du gjort, ser fram mot helheten.

Ingela

Laila -Karin sa...

Så mye flott . Jeg er gammel nok til å huske det penalet.
Har hatt slikt selv jeg.
Gleder meg til i morgen.
Klem

M.E.V. foto sa...

Så mange fine ting! Skulle ønske jeg hadde slike skatter etter mine besteforeldre... Heldig er du som har slike minner:) Klem

Anonym sa...

Ser så koselig ut der på loftet...
må være en deilig plass å trekke seg tilbake og la tankene vandre..

tenk hvor mye historeie det er i de tingene.. og strykjernet, tro hvor mange ganger det er blitt varmet på ovnen for å glatte ut en duk eller sengetøy...

Herlig alt sammen.. gleder meg til å se rommet..

Klaffen sa...

Å gud så mange flotte & herlige ting med en gammel historie:) Heldiggrisen:) Flik til å ta vare på de har du vært ogå:)Ha en super kveld. klem i fleng

Anitas hus sa...

Så masse flott!
Du er heldig som har arvet så mange gamle skatter!
Gleder meg til å se flere blder fra låven.
Ha en fin kveld!
Klem Anita:O)

Heidi og Cathrine sa...

Ja det må jeg si.. her var jammen mange flotte saker. Kjenner igjen mye fra min egen mormor og fra svigermors "museum" på stabburet her hos oss:)Moro å se og igjen flotte, stemningsfulle bilder Torunn.
Klem Heidi

Jannicke sa...

Dette var SÅ gøy å se! Utrolig flotte ting etter dine besteforeldre/foreldre.
Gleder meg til å se "helheten" også :o)

Ps : Har betsilt sofa nå... og en stor imrigneringsspray.
Det ble det mørkeste av de to lyse stoffene. Fornuften seiret!
Klem J.

Unknown sa...

Så mange nydelige bilder av vakre nostalgiske ting:)
Jeg følger spent med:)

Ha en fin kveld:)

Klem Linda

Marie sa...

Oi, så masse fint du har samla på låven :)

My home is my Castle sa...

Såå mye flott du har på låven .. mange skatter :))
Gleder meg til å se flere bilder :)

Klem,Kari

Mitt hvite hus sa...

Så mange herlige gamle ting du har Torunn.... penalhuset så sjarmerende...
Gleder meg til se hele rommet...

klem Kerstin

Unknown sa...

Nydelig ting du har på låven! :) Veldig spesielt å ha slike bruksgjenstander som tidligere slekter har brukt. Utrolig dekorativt! Gleder meg til å se låven "i sin helhet"...

sylysten sa...

Så mye fantastisk vakkert;o) Gleder meg som en unge til julaften til å se mer;o)
Klem
Linda;o)