lørdag 16. mai 2009

Gårdsbutikk og kafe`?

 

Først av alt må jeg bare få takke for alle hyggelige hilsner dere legger igjen her hos meg. Det er så fantastisk hyggelig og jeg blir like glad og overveldet hver eneste gang. Selv har jeg mildt sagt vært en elendig bloggvenn den siste tiden. Det har vært travle dager så krampa har nesten tatt meg. Tiden foran pc`n er redusert til null. Den siste uken har minnet ikke så rent lite om desember måned, hvor ALT skal skje på en gang. Men jeg antar at jeg ikke er alene om det her i verden, så nok klaging herfra :-)

DSCN7080

Jeg har lenge drømt om en liten gårdsbutikk/-kafe`på tunet hos oss. Og kanskje kan drømmen bli virkelighet leeenge før jeg hadde innbildt meg. Jobbsituasjonen er høyst usikker fra høsten av. Raseringen av yrkesfag/estetiske fag i videregående skole er i full gang og Fylkeskommunen gjør ikke annet enn å telle hoder og kroner. (Provoserende nok det, når det i papirene står svart på hvitt at elever skal ledes inn mot studiespesialiserende fag, for det er billigere fag å drifte. Stakkars alle de som ikke passer på slike linjer. Drop-outen i vgs blir ikke noe mindre om så skjer.)Jeg, som da er sist tilsatt og har minst erfaring, i tillegg til at mitt fag blir hardest rammet, må nok lide litt for det. I værste fall blir stillingen så liten at det ikke er til å leve av. DA kan jeg  begynne å sysle med mine drømmer! Syns dere ser det vel? Hjemmelagde paier, selvdyrkede grønnsaker og høner som tripper rundt på tunet og forhåpentligvis en gjest i ny og ned.....

DSCN7083

Den blå døra fører opp til kontoret mitt på låven. Vi har i tillegg ett rom til her, som vil være perfekt for krims krams. Kanskje jeg skal blåse støv av symaskina mi til og med? Det er i det minste deilig å leke med slike drømmer. Kanskje er drømmen eneste mulighet til å kjenne på feelingen, men uten drømmer ville hverdagen blitt utrolig kjedelig! Dessuten, jeg har bestemt meg for å snu en utrygg jobbsituasjon til noe positivt.

DSCN7073 DSCN7075

DSCN7076 DSCN7077

I morgen skal vi feire dere. Hurra..... Bunader og skjorter henger klart og det er bare å manne seg opp til en lang dag. Heldigvis ser det ut til at vi får fint vær og da kan det jo bli riktig så trivelig :-). Utrolig hva solen gjør med oss gitt.

Vi har sol i dag også og nå skal jeg ut å nyte den! Kos dere folkens og gratulerer med dagen i morgen!

DSCN7066

Klem Torunn

22 kommentarer:

elisabeth sa...

Åååååh...det tor jeg absolutt DU klarer å få til!!!!!! Den butikken heier jeg på, selv om jeg tror at interiørbutikkene i Norge først får merke finanskrisen kraftig til høsten, etter at det nå merkes i Sverige. Men med din matlaging, sans for det estetiske, og vinnende vesen, tror jeg at du er en av de som bør stå klare når andre detter av lasset...

PS! Guri malla, da kan jo jeg droppe inn i tide og utide å skylde på at jeg må shoppe eller å gå på kafè...hahahaha;)
HURRA FOR TORUNN OG 17 MAI.

Nå har jg faktisk tro på at vi får se noe annerledes!!!

Christinas låvebutikk sa...

Spennende!!
Finans krise eller ei!! Den som intet våger intet vinner!!
I denne bransjen gjelder det å ikke ta vann over hodet, sats i det små og bygg deg opp!!
Det har jeg gjort og takler da fint stille tiden! Kommer en krise står jeg klar til å ta den! Men vær forsiktig til å begynne med!
Ps: Husleie slipper vi å:0)

Lykke lykke til!!
Det er sååå gøy MEN!!!: Vit at det er MYE arbeid også!!!

Send meg gjerne en mail om jeg kan være til hjelp!

God 17. Mai!!

Besta sa...

Høres kjempe spennende ut. Tror nok du får det til. Skulle nok bodd nærmere da kunne jeg stukket innom en tur.
Ha en fin 17.mai
Klem fra Marilyn

Jannicke sa...

Dette hørtes ut som en genial plan!! Eneste ulempen jeg kan se (og den er stor..) er at jeg bor så langt unna!!
For jeg hadde blitt en hyppig gjest, ja - kanskje til og med tatt i et tak.. ;o)
men, men..
Viktig å følge sine drømmer, livet er for kort til å vente og se...

Så fin bunadsskjorte! Nystrøken!!
Håper du tar bilde av hele drakten din og viser frem.

17.mai klem til deg. J.

Japsee sa...

Hei hei!

For en flott drøm å kunne oppfylle om dette skulle skje. Jeg drømmer selv om en liten kafè, så det å kunne ha den på egen gård er jo enda bedre.

Håper dere fr en flott dag i morgen. kos dere masse. klem fra meg

Hellig Lykke sa...

Jeg sitter i samme situasjon, er ikke sist inn på skolen, men dessverre i Fylkeskommunen... og på helse/sosial avd har det også vært mindre søkere de siste årene. Ihvertfall her som jeg bor. Men jeg har tro på at det ordner seg. Og får jeg ikke full stilling ved min skole, åpner det jeg nok noe et annet sted......
Sats på butikk, da har du iihvertfall noe sikkert å droppe tilbake på. Du klarer det helt sikkert!!!

Mitt hvite hus sa...

Leit når arbeidssituasjonen er usikker.. selv har jeg det slik også bare en viar...ikke noe fast.
Men så hyggelige med en drøm som kan gå i oppfyllelse...dette klarer du ...
Ser ut som du får mange gode råd fra andre som har klart det...

masse lyke til...
og en strålende fin 17. mai til deg og dine..
Klem O=)

Alt godt sa...

Ein strålande idé! Viss dette er i køyreavstand frå Oslo er eg der før du får sukk for deg! ;-)

Viola sa...

Det är lika illa i staden där jag bor...140 lärare ska bort till höst..stackars dom som är nya lärare,,,får aldrig ett jobb, likadant för min äldste son, utbildad lärare sedan 3 år men icke fått en stadigt jobb ännnu och är 28 år ..icke lätt...men dina drömmar kanske nu slår in...kanske en mening med det som sker...ha en härlig dag i morgon och fira för mig med, KLEM VIOLA

Olstad sa...

Dette har jeg stor tro på, men jeg forsøkte å finne ut hvor i verden(norge) du holdt til for tenkte kanskje jeg kunne bli en hyppig pai/kaffe gjest....

Hurra for 17 mai. Jeg har strøket bunaden men vet du jeg har ikke lyst til å ha den på...

Guttemamma sa...

Torunn,du er rå!! Så utrolig bra tankegang du har og jeg ser definitivt for meg alt du beskriver, Og jeg kommer HELT klart på pai eller noe annet snacks du byr på!! Kos dere masse i morgen,stor klem fra meg

Magdalena sa...

vet du hva... de dette MÅ du gjøre, alt ligger til rette for at denne drømmen skal kunnen settes ut i livet...
spennende, frysningene kom her,- herligt-spennende!!!

selv tok vi og utnyttet garasjen vår, bygget den om til såpeverksted og et lite utsalg,- og hele landet er kunder...
veldig gøyt!

så nydelig tun dere har,- litt dansk preg,- skulle kommet innom hverdag om muligheten var der...

og isabelles er et herligt magasin......

ønsker deg en flott dags sammen med dine imorgen!
gratulerer på forskudd...

hilsen mangny

M.E.V. foto sa...

Man klarer det meste hvis man bare vil:D

Jeg hadde nok blitt en stamkunde, hadde jeg bodd litt nærmere... Men, jeg har slekt i Spydeberg, så du skal ikke se bort fra at jeg hadde kommet innom den gang;D

Ha en fin 17.mai! Klem

GundaM sa...

Åååå, det er noe slikt jeg drømmer om jo,)

Stå på, så spennende Torunn!

og det var det ejg visste, Ivar har magnet i panna....HIhi, herlig innlegg under her da;) ler så jeg griner,)))

ha en vakker 17.

liven sa...

Hei torunn og gratulerer med dagen:o)
Ikke noe kjekt nåpr det er så usikkert i jobben......men tenk å kunne gjøre det en drømmer om:o)
Dette høres jo fantastisk ut!!
Alt dreier seg jo om økonomi.....her er det forslag om å slå sammen seks kommunale barnehager til en diger!!!
Vet ikke helt hva jeg synest om det.......og om jeg har lyst å være med!!
Kanskje jeg skal komme bort å hjelpe deg med driften :o)

Kos deg i dag og så håper vi at været viser seg fra sin beste side!!!

n o r d i n g å r d e n sa...

GRATTIS NORGE TILL FÖRSTA PLATSEN MED BÄSTA LÅTEN I HELA MELODIFESTIVALEN OCH TILL ER NATIONALDAG IDAG! HEJA NORGE!!!!

Nej men gud så vackert du bor, vilka hus!!!! Vilken gård!!! Ja, så klart, en gårdsbutik med café vore väl ngt, det är min dröm också, kanske vi sak slå oss ihop: ) Jag blir arbetslös denna höst....vilket sött hus med blå dörr, med kontoret där uppe, det skulle bli sååå bra!!

Ha en bra 17 maj, Hurra för Norge!! Mari.

Mia sa...

Da er det slutt med å kjøre E18 rundt Askim på vei hjem da, regner jeg med, eller? Du legger vel ut adressen til kaféet når det starter. Første "fika" på veien alltså.

elisabeth sa...

GRATULERER MED DAGEN, og kos dere masse!!!!
Molly hilsen fra skogen:)

Sologbolig sa...

Dette høres jo spennende ut, ikkje at du kanskje får redusert/mister jobben, men drømmene dine. Enig med deg i at det er utrolig synd at sparing og nedskjæring alltid skal gå utover praktisk/estetiske fag. Slik er det over heile linja. Å se elever som f.ex slit i norsk, matte....blomstre opp i pra./est. fagene, gjør god jobb og bygger opp sjøltilliten sin! det er jo gull verdt. Ha ein fin 17.mai.

Nikoline sa...

Du,sååå spennande!! Ser det for meg allerede...
Trist med ein usikker jobbsituasjon sjølvsagt...men fabelaktig bra gjort at du har snudd det til noko positivt og utfordrande!! Dette gler eg meg til å følgja med på..
Håpar de har hatt ein strålande nasjonaldag og kos deg med resten av den:0)

Min Verden sa...

For det første: jeg håper at ikke tilbudet reduseres på skolen hos dere. Når det er sagt, jeg (sikkert sammen med Tone) skal være noen av de første kundene. You go girl! Huset og plassen din har potensiale - så hvorfor ikke. Ha en flott uke. Håper du er litt mindre solbrent i panna enn jeg er. Hanne

Anonym sa...

For en herlig blogg du har :)
Det virker som at du lever et herlig liv. Håper det er greit at jeg følger deg :)
Og jeg har troen på den butikken din! Følg drømmene dine!

Ta gjerne en titt på min blogg :)

www.desmaagleder.blogspot.com

vårhilsen fra Julianne Rydberg!