torsdag 15. mai 2008

Så var det gjort......

....for denne gang.
Bunaden er klagjort for den store dagen (for min del er dette hatdag nr 1, men det er visst ikke lov å si......)


Skjorta er strøket etter beste evne. Jeg stresser ikke nevneverdig for å få denne såkalt perfekt. Tenk på hvor lite som egentlig syns av den da! (Trøster meg selv med det, i allefall)
Over ser dere broderier fra skulderpartiet.
Her litt fra kragen. Det er ingen jobb for utålmodige sjeler det som er utført her.... (Nei, jeg har ikke sydd den selv)

Broderiet på armene. Jeg liker så godt den søte nupperellekanten.....


Sølvet på vesten skinner. Jeg har i år, for første gang på 23 år (siden konfirmasjonen) måtte få sydd ut vesten for å komme meg inn i den. Selv om det var et nederlag å ikke klare å presse seg inn i den, er det jo ikke værst å holdt "stand" siden 15 årsalderen :-)




Et siste glimt....og det av veska.
En enkel bunad, men veldig fin :-)
Ha en fortreffelig 17 mai alle sammen!!
Klem Torunn


19 kommentarer:

Jorunn sa...

Det med at bunadsskjorta må være så himla glattstrøket på alle kanter har jeg aldri skjønt. Den stappes jo ned i stakken med en gang likevel jo. Så kommer vesten utenpå. Jeg konsentrerer meg om ermene, og så kragen. Glatter bare lett over for- og bakstykke. Ikke som når mamma og bestemor gjør det nei ;o)
Synes trønderbunaden er kjempefin jeg, sikkert fordi jeg er så trønder sjøl.
Håper dagen blir litt koselig da, selv om den er litt hat. Du kan jo prøve med champagne til frokost? Utrolig hvor artig det er! Ønsker deg en fin helg og en fin 17 mai jeg.

Jorunn sa...

Uff konjakk til frokost.. Det hadde blitt en helv... dag for min del hvertfall. Uansett, håper du overlever dagen. Så får du heller kose deg ekstra ekstra masse den 18, da er det et helt år til neste gang.
Jeg kommer fra Meldal i Sør-Trøndelag jeg, og har Meldals bunad. Veldig glad i den, synes den er så enkelt og fin! Selv om man på 17 mai i hjembygda rett og slett føler seg uniformert fordi det er sååå mange som har den.

Ha en finfin kveld!

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
liven sa...

Så fin bunad du har!!! dette med strykingen er noe skikkelig herk!!!
Da jeg kom fra jobb i går hadde min mor vært og strøket både de og alt jeg hadde liggende av stryketøy:O)
Det var bare helt herlig!!!!!!!!
Derfor har jeg tid å blogge i dag:O)
Ønsker deg en fin kveld:O)

Tulip sa...

Nydelig bunad!
Ha en riktig fin 17. Mai!
Tulip

Min Verden sa...

Du - jeg tenkte på en sak. Egentlig hørtes jeg ganske utakknemlig ut med den awarden. Jeg anser meg selv som lite kreativ, men det er kjempehyggelig at du synes jeg er det OG jeg gir den tilbake til deg fordi jeg elsker bloggen din og du har en herlig måte å sette sammen ting på :) Bunadskjorten er kjempefin og en liten utsying er slettes ikke verst synes jeg. Håper vi får se deg i bunaden :) Ha en fin 17. mai - godt at det snart er over. Hanne

Loppelasset sa...

Hei! For en nydelig flott skjorte du har! Tenk på de i gamledager som satt og broderte sånt i skinnet fra stearinlys og parafinlamper... Er heller ikke glad i 17-mai, så der er du ikke alene, og bunaden min er for lengst blitt for liten, men jeg trøster meg med at jeg var knapt 45 kg da den ble sydd. Nå er den litt stor til 12-åringen i huset, så jeg må har vært liten og nett da jeg var 15 :-) Ha en flott søttende!

Bo med Lena sa...

Kos deg i bunaden. Den så veldig fin ut. Likte fargene veldig godt!

Jeg gidder heller ikke legge mye jobb i strykinga. Det blir feiring uansett stryking :)

åsemor sa...

Jeg må med sorg meddele at jeg ikke kommer inn i bunaden min i år heller(det skjer ikke noe før en begynner.........)
Jeg fikk min da jeg var tjue, og den er sydd ut det som er å sy ut, så da er det liksom litt opp til meg da, desverre :( Følte meg som en levende reklame for tine meierier sist jeg brukte den, ferm og rø i toppen(pga pustebesvær) vagga jeg irundt. Til alt overmål måtte jeg (som vanlig) delta på en konkuranse under folkefesten: konuransen var som følger, hopping av tau, rokkering og balansering på stylter. Tror de fleste følte de fikk mye underholdning for inngangspengene. Siden da har bunaden hengt i skapet, men neste år...........

Ha en fi 17-mai, bestemoren min hadde den blåe varianten(om jeg ikke tar feil).

Lovise sa...

Ja, den bunaden, ja.... Tror ikke jeg klarer å komme inn i min i år av en eller annen merkelig grunn. Det er visst noe med skapet...

Anitas hus sa...

Eh... jeg får hviske det men; 17. mai er langt i fra min favoritt dag heller....

Nydelig bunad du har og jeg ser at du har kommet lenger enn meg. Jeg får finne fram bunadskjorten min og få vasket og strøket den jeg også;)

Uansett så ønsker jeg deg en fin 17. mai helg!

Klem:O)

Tone sa...

Heia torunn!!
Fire glass champagne til frokost gjør susen vet du!
Og all ære til deg som sikkert ser rålekker ut, siden du ikke har trengt å sy ut bunaden din før nå!!!
Jeg skal sy min litt inn (haha der fikk du den!) - men jeg fikk den for bare syv år siden - og det var rett etter barnefødsel. Så så veldig imponert trenger du ikke bli.
Har tatt meg fri i dag - inspirert av dine eskapader med strøkent hus!
Nyt dagen, det er surt ute og jeg skal harve over heimen!

Christinas låvebutikk sa...

Nydelig bunad skjorte! Gleder meg masse til å bruke min for første gang!!
Ha en nydelig 17.mai!

Magdalena sa...

helt enig... strykebunadsskjortere er ikke non ettertraktet jogbb... og mitt strylejern har falt i gulvet så mange ganger, virker visst ikke helt bra! flott bunad!
Selv har eg sunnhordlandsbunad, har ikke tørd å prøve den ennå...
ha en fin feiring, klemmmss

Hege sa...

Akkruat nu kunne jeg hoppet over hele 17 mai. Men det har aldri vært min favoritt dag heller..
Du har en utrolig flott bunad.
Ønsker deg en fin 17 mai
Hege

Photo-Me-Life sa...

Får håpe den busken ikke vokser så altfor fort:)
Sånn kan det gå da man ikke har peiling på hageplanter...

Ha en super 17 mai. Her er det meldt 2 grader og snø, så, hurra.

Min Verden sa...

nei, det så bare så utakknemlig ut. Det var ikke meningen. ja, hvorfor ikke en jentetur! 31. mai -jeg tror jeg kan det. Skal vi invitere med mange? Bloggere - andre? God 17. mai. Jeg sitter på jobben ennå og akkurat nå ønsker jeg meg en ny jobb. Sannheten er at jeg har en topp jobb og kunne ikke tenke meg til å være hjemme. Der er jeg litt annerledes sammenskrudd enn deg og Tone. Kunne i falt meg inn i halvmørket :) Må bare komme meg gjennom eksamen så kan jeg tenke på tur. Hanne

Randi sa...

Hei!
Nå har jeg kost meg med å lest bloggen din og for en nyyydelig blogg du har...og for en plass du bor på!! sånn kunne jeg ha tankt meg å hatt det rundt meg....jeg trives veldig godt her vi bor..men det er lov å drømme seg bort..:)

Bunad ja..hadde det ikke vært for vesten...ja da hadde den sittet som støpt på meg.:) meeen i år blir det ikke bunad...noen kilo til så blir den perfekt. Men man får være som man er, når man ikke vart som en skulle..hihihi

Ha en strålende fin festdag.

Klem

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilken tjusig dräkt och blus!! Ha en riktig flott & trevlig nationaldag i morg 17 maj! Mari.