fredag 2. mai 2008

De slynger seg oppover....


Her er vedskjulet vårt!
På to av veggene vokser en meget velvillig plante som slynger seg oppover veggen. Det er solrikt og varmt her og det er helt tydelig at planten trives med det. Hvis jeg ikke husker helt feil, kommer det noen hvite blomster på den sånn småningom også.
Jeg aner ikke hva den heter, kanskje noen av dere vet det?
(Hanne og Tone...føler dere dere kallet??)

Bladene tatt i nærmere øyesyn


Den spesielle bjørka er også snart helt grønn. Treet er meget spesielt og har vokst seg slik, uten å bli klippet eller frisert på noen som helst måte. Til dags dato har ingen klart å beskrive hvilken type dette er, hverken til oss eller til forrige eier av treet.
Noen som har sett maken og vet hvilken art det er?



Litt mat måtte vi ha i dag også. Det er stille og rolig i huset og da er det ekstra deilig å sette seg ned bare oss to, nyte maten (dvs bruke litt mer enn 5 min), drikke vin og faktisk føre en uavbrutt voksensamtale.....





Tapas sto på menyen i dag....ikke hjemmelaget denne gang. DET tar jo SÅÅÅÅ laaaaang tid når man skal lage selv, så det ble den enklere varianten i dag. Smakfullt og godt det også!
Kjøpte forresten en kylling jeg ikke har prøvd før. Licheve kyllinglår fra Prior. Dette er kyllinger som har fått ekstra godt stell på kyllingfarmen og som aldri har vært stressa (hørtes i grunn deilig ut å være liten, dunete kylling! Det blir liksom ikke det samme å være dame, nesten førti og stadig oppdage nye dun rundt omkring på kroppen!!), derfor bli kjøttet ekstra godt.
Dette er den beste kyllingen jeg noen gang har smakt, så den holdt hva den lovet!
Ha en fortreffelig frædda!
Klem Torunn





11 kommentarer:

Min Verden sa...

Du godeste. jeg håper du får en skikkelig fin helg på "Farmen" - blir vel bare hetende det nå kanskje. Det var ganske idyllisk der. personlig føler jeg nesten at vi bor slik. Ikke så flotte bygninger og gammelt tun - men allikevel. Jeg føler meg ikke trygg på denne klatreplanten, men det kan - jeg gjentar KAN være en klatre hortensia (evt. beinved). Må se når det kommer. Husk at jeg har plantet karsefrø som stokkroser og plukket ut gjødselkuler som snegleegg. Ikke så stø som jeg trodde med andre ord. Den bjørka får vi Morten til å titte på til mandag. Han er tross alt skogbrukssjef og må vite dette. Vi "ses" og jeg gleder meg til alle disse fine bildene. Hanne

Min Verden sa...

jeg glemte.... (som vanlig) det er nydelig hos deg.

Lena sa...

Åh du, det matbildet ditt ga meg rett og slett vann i munnen! Yummi!
Her ble det sabeltannburger... Ikke mye å skryte av i forhold til kosen deres - men lillemor var strålende fornøyd!
Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med plantene - men litt skryt kan du jo få! ;o)
Ha en trivelig helg!

Tulip sa...

Heisann.
Så moro med farmen- tur! Blir sikkert en flott opplevelse det!
Koselig blogg du har!
Ha en good helg!
Tulip

Anne sa...

Så spennende og flott en blogg en har, funnet hit jeg...

Flott helg til deg.

janne - kathrine sa...

Ja, det er en deilig tid vi går i møte nå :-)
De siste dagene har det regnet en del her og det har egentlig vært bra - for her var ganske tørt. Gresset har jo blitt så fint og grønt som bare det. Det ble oppholdsvær utpå dagen i dag og dersom det er opphold i morgen også, så må nok gressklipperen frem for 1. gang i år.

Ha en fin helg!

liven sa...

Tror det må være en klatrehortensia!! Nydelige bilder du viser og håper du får en flott helg:O)

prinsesselinn sa...

oj så fin den bjørken var.
Helt sånn som de som står alene ute pået jorde i filmer ,
Akkurat det treet som det alltid sitternoen under liksom.
Heldiggris,
Aner ikkenoen om hverken busker eller trær så kan nok ikke hjelpe deg.
Maten så vidunderlig ut,
Selv skal jeg på jobb i dag og så direkte i 29 års dag. Vertinnen har veldig god smak så jeg tror nok det vanker en og annen godbit der også...
Ha en kjempefin helg.

Nunne sa...

Nå har jeg kosa meg vel og lenge inne her hos deg! Du har en nydelig blogg, masse artige ting du viser oss...
Har lyst å kjøpe klematis i år, sjøl om vi har veldig harde og lange vintre her....de tåler jo litt.
Håper du koser deg på Farmenhytta... Tøft at dere leier den.
Ønsker deg ei flott helg i vårværet! Hilsen fra Nunne.

Ivar Østtun sa...

Tapas er jo snadder da. Lenge siden vi har hatt det selv men det bare må bli snart igjen.

Tone sa...

Hahah, jeg lo så godt av din beskrivelse av kyllingen!!
Jeg har en fantastisk oppskrift med slik kylling, skal sende den til deg.
En kollega av oss, Bente, sverger kun til denne kyllingen - og disker opp med både det ene og det andre.

Jeg er nok enig med Hanne, tipper det er en hagehortensia/klatrebeinved.
Jeg lurer på om ikke det er en slags sørgebjørk du har? Vi spør Morten på mandag. (vi og oss - det er jo meg og Hanne....)