søndag 24. januar 2010

Hagen i januar

I verste tenkelige fotolys har jeg i dag foreviget hagen slik den nå ser ut. Ja, jeg må bare innømme at det begynner å rykke litt i hagefoten igjen! Det er noe med lyset når vi kommer uti januar. Det gir håp om lengre dager og mildere vær. Selv om vi ganske sikkert må belage oss på vinter en stund til enda, kan jeg ikke nekte for at blomsterbeddene tar form oppi hodet mitt :-). Jeg har nok ikke så store planer om mange flere bed, men de jeg har skal utformes på en bedre måte enn i fjor.
 
Klatrehortensiaen klamrer seg fast til iskalde murvegger på vedskjulet.
 
Bilde 077 Bilde 074
Urna som jeg er så glad i venter bare på litt omsorg og pleie.  Det gjør nok rosen på rosebuen også.
 
 
Bilde 070
Alt er grått og hvitt her hos oss i dag, men jeg vet at om noen måneder er det grønt og fargerikt rundt meg igjen!
 
 
Bilde 082 Bilde 069
Den gamle porten skal i år få roser klatrende oppetter seg. Forsøket jeg gjorde med noen andre planter i fjor ble fiasko….
 
 
Bilde 066 Bilde 068
Platten er ikke til å flytte ut på, på en stund enda. Til våren skal den bli over dobbelt så stor! Grønnsakshagen må ofres, men det gir oss til gjengjeld kveldssol minst 2 timer lenger. DET betyr mye de få kveldene i året det går an å kose seg ute i dette landet. Dessuten….med 2 mål hage skulle det være plass til grønnsakshage et annet sted om jeg skulle savne å ha det.
 
Bilde 067
 
Mens jeg drømmer videre om vår, sommer, sol og fortryllende hageliv (ja, sånn er det å bo i Lyckliga Gatan), passer jeg på å ønske dere alle en flott kommende uke!
 
Klem Torunn

22 kommentarer:

PillePalle sa...

For en finfin hage!
Hilsen fra Pillepalle

Blått til lyst sa...

Hage er nå morsomt i februar - på planlegginsstadiet!
Og en spennende glede i mai, når alt skal ut og alt ser spirende og lovende ut.
Derimot synes jeg det veldig mye mindre morsomt i juli - luking i en svarm av knott - puh!
Uansett - sommer er stas, og denne skal ha mindre regn enn østlandssommeren hadde i 2009!!!

Anonym sa...

akk ja:o))

Tusen takk for hilsen Torunn!

PS! ikke planlegg så mye for Provence turen.. det gjorde vi med Frankrike-turen vår og ble fullstendig fastlåst på hva vi skulle og ikke skulle.. dermed gikk vi glipp av mange ting..

Klem fra mæ

Anonym sa...

akk ja:o))

Tusen takk for hilsen Torunn!

PS! ikke planlegg så mye for Provence turen.. det gjorde vi med Frankrike-turen vår og ble fullstendig fastlåst på hva vi skulle og ikke skulle.. dermed gikk vi glipp av mange ting..

Klem fra mæ

Jannicke sa...

Jeg gleder meg også til du begynner i hagen, hehe..

Klem J.

Ruths datter sa...

Ja det er deilig å gå å planlegge.jeg greier som oftest ikke å gjennomføre alt,men som jeg så hos deg i fjor så ble det gjort masse hos deg.Tror du er en energibunt.
God søndag videre

Anonym sa...

Oi, den urna di i hagen var herlig:) kjenner et snev av misunnelse;)Ha en fortsatt fin dag

sylvia sa...

ååå så nydelige bilder av en vinter kledd hage,
så flott en hage dere har,
gleder meg til våren jeg å.
klem fra sylvia

ANETTESHUS.COM sa...

Synes hagen din er vakker vinterstid også jeg!! Kan se for meg hvordan roser klatrer oppover den vakre gamle porten osv. Gleder meg til å se hagen din til sommeren - ingen tvil om det!!! Jeg har IKKE grønne fingre, så det gjelder å hente inspirasjon hos de som "kan det";)

Ha en fortsatt fin søndagskveld!!

Klem
Anette:)

Tulip sa...

Takk for hagetitten, selv i kalde, fargeløse januar! Flott hage dere har, skjønner du gleder deg til fagrene er tilbake!

Kos deg med nesa i bøkene!!!
Klem

Nikoline sa...

Trur eg bur i Lyckliga gatan eg også... (skal i alle fall flytta ned i BLOMVEGEN i løpet av året,og det er heilt sant!!) Og eg kjenner det rykkjer i plantefoten pluss begge plantearmane no! Er SÅÅÅ utålmodig og har lyst å begynna å så frø allerede... men det veit eg frå før at vil bli ein dundrande fiasko!
TÅLAMOD var eit ord svigermor ofte brukte til meg...
Ha ein flott søndagskveld:0)

Sologbolig sa...

Hagen din er jo så flott om vinteren også....... men det er jo deilig med sommer da. Kommenterte på det forrige innlegget dit ang. Arles. Ha ein fin søndagskveld.

Guttemamma sa...

Vakkrt hos deg om vinteren og,men må si jeg gleder meg til Dhalia(?)-damen får gravd og plantet igjen!!
klem

Torill sa...

Ja, sant det er herlig å tenkja og planleggja framover.... Våren snik seg i alle fall inn i tankane !!

Mitt hvite hus sa...

Ja er det ikke deilig å planlegge og drømme ... men hagen din var virkelig vakker i vinyterdrakt også.. tenk to mål da... det drømmer jeg om...


Ønsker dege n fin kommende uke...

klem Kerstin

FlorasFrue sa...

Skjønner godt at det klør i fingrene etter å ta tak i den flotte hagen din :)
Når jeg ser på hagen min nå, ser jeg at jeg har en rododendron som har knukket under vekten av snøen*snufs* - vi er ikke så vant til å tenke at snøen tar knekken på hagen her i Stavanger - den bruker jo å forsvinne etter et par dager igjen, max :)
Ha en fin dag!
Kjersti

Efwa sa...

Visst är det fint med snö i trädgården men visst är det ännu härligare med en massa blommor.
Ska bli kul i vår och se hur våra blommor tagit sig och klarat av "vintern".
Ha en underbar dag!

Torilpia sa...

Herlig å tenke på og fantasere om vår- og sommerdager. Legge planer og tenke ut hvordan alt skal være. Lurer på når det er dags å sette frø f.eks...

Du får kose deg videre i Lyckliga .. litt artig akkurat det der - noen bekjente bodde på et nedlagt gamlehjem .. mange små leiligheter som ble leid ut til yngre mennesker i forskjellige livssituasjoner. Ei klassevenninne bodde der - og der bodde også faren til eldste barnet mitt .. Når vi skulle dit - het det at vi skulle til Lyckliga gatan .. og gjett om vi hadde mye moro der :o)

Ha ei flott uke - klem!

sylysten sa...

Så stemningsfullt i hagen din;o))
Jeg lengter etter våren jeg og...
Klem
Linda;o)

Grip dagen sa...

Så deilig å gå rundt i hagen og drømme. Og det midt på vinteren!

Vi har fjellhage, så det har mer blitt klatre tur for mitt vedkommende... Gøy det også. Men ganske farlig når jeg skal ned igjen. Vi har steintrapper som går fra nivå til nivå i hagen. Nå viser ikke et eneste trinn. Jeg rutsjer avgårde i snøen.

For en liten tid tilbake gravde jeg meg ned til bedet. Der fikk jeg hilse på primulaer som er våkne og venter på vårsola. Tenk de blomstrer under snøen!

Hagehilsen fra Marit

Livet i Fattighuset sa...

Jeg gleder meg til det blir i vår i hagen din. Den er så lekker der den ligger under snøen :-)

Ha en fin lørdag!

Marie

Anne (Moseplassen) sa...

så flott det siste treet var, dere har jo stammet opp så det synger :D Herlig og se hagen din, selvom lyset nok var litt mistrøstig ja..