søndag 7. september 2008

Vi høster av naturens goder...

I dag har vi vært på sopptur. Været var ikke det aller beste, men det er utrolig deilig å komme seg ut i naturen likevel. Frisk luft har aldri tatt livet av noen. I allefall ikke den(altså den friske lufta) alene.

Her er dagens fangst:

027

030

700 gram krympet til nesten 7 gram ved forvelling, men jeg syns det er moro likevel da.... Skal prøve å ta en tur neste helg også og se om det går an å få berget enda et høstmåltid .-)

018 Om ikke det kryr av kantareller i skogen, så mangler det i allefall ikke på vakkert skue. Lyngen og mosen er så nydelig nå at. Fikk dratt med meg litt mose hjem også. Kjekt å ha, tenker jeg da (hva skal du med all den dritten, tenker min kjære...hehe...neida. Han var med å plukket han også)

022

Flotte farger??

025

Før vi dro ut i skauen i dag, var jeg frk effektiv og fikk ryddet opp litt i blomsterpottene mine ute. Pelargoniene er satt inn for vinteren, resten var dødt og er gått i komposten.

007

Ikke alle pelargoniene er klare til å klippes helt ned enda. Disse har fått plass på gjesterommet så lenge.....

001 005

Gardinene på gjesterommet er de gamle stuegardinene mine fra den tiden jeg bodde alene. Sengegavlen som står på her skulle jeg jo helst hatt på vårt soverom. Bare så synd at der har vi en fryyktelig lav knevegg (fikk kommentar på at det var flaks den nymalte gavlen passet; vel...vi måtte kutte den 25 cm -). Gavlen på gjesterommet er så forseggjort, at den begynner jeg ikke å kutte på egen hånd i allefall. Det overgår mine evner for søm fullstendig!

004

Det er vel et helt greit gjesterom dette. Er redd det kommer til å måtte vike for tenåringsgutt om en stund. Med hele den ungeflokken, har vi et soveromsproblem her i huset. Da er det godt det befinner seg to rom og et bad bak disse veggene...

006

Nemlig i "barnehjemmet" :-)

008

På gjestesengen ligger farmors heklede sengeteppe. Ligger mye tålmodighet bak jobben med et sånt....(lurer på om jeg blir en sånn bestemor som hekler til barnebarna mine...haha)

013

Rosene har vel sett værre ut de også.... Forærer dere alle denne, med ønske om en fin uke.

Her starter helvettesuka; innen onsdag skal jeg ha vært på to foreldremøter (har selvfølgelig også sagt ja til å bake en kake ), et ettermiddagsmøte på jobben, to fotballkamper, en fotballtrening, en håndballtrening og to dansetreninger... Lurer på om jeg rekker alt dette...? Nå er det jo ikke sånn at jeg må være tilstede på treninger da, men det hele handler om å få røkla dit. ALT begynner til samme tidspunkt! Uæææææ...

Klem Torunn

32 kommentarer:

joanna sa...

Det er bare så kjekt å plukke sopp! Kantareller er nydelege, men eg plukkar ein del steinsopp også.. Kan tenke meg at det vert ein nydeleg middag heime hos deg snart?

P.s Det ligger ein award til deg hos meg ;O)

Ha ei fin veke Torun :O)

Therese sa...

Så flinke dere er :) Her har høsten vist seg fra sin vakreste side i dag. Nesten så man kunne frem med sommertoppen på nytt :) Det ble ingen skogstur på meg da, men en tusletur i Bergstaden er ikke å forakte det heller :)

by Siv sa...

Nydelige bilder :)
*Siv*

Tove sa...

Sjå der, ja! Jammen vart du litt inspirert i dag... Utruleg flotte bileter du har tatt. Vi har hatt nydleg haustvèr i dag, men eg har diverre vore innandørs stort sett heile dagen pga eit lite brot på sjølve foten. Trasige greier som har plaga meg i fire månadar....
Ynskjer deg ei ny og inspirerande veke!

Mia sa...

Det er sååå herlig med sopp, og skogen bak huset vårt bugner av kantareller, steinsopp, skrubb... you name it. Vi har hatt mange herlige måltider med fersk sopp som hovedingrediens i høst, samt at fryseren vår bugner av forvellet sopp til glede resten av året.

Gjesterommet ditt ser alldeles nydelig ut, og jeg likte spesielt godt de gardinene dine, vakre, rett og slett.

Lykke til med uken som kommer, høres ut som at du kommer til å ha det travelt nok.

Viola sa...

HEJ IGEN, HÄR HAR DET NU REGNAT I TRE DAGAR SÅ MYCKET ATT JAG INTE KUNDE GÅ TILL SKOGEN OCH PLOCKA SVAMP, MEN DU HAR HU HITTAT DOM GODA KANTARELLERNA. SÅ VACKRA HÖSTBILDER DU VISAR. LJUVLIGT ÖVERKAST HAR ETT NÄSTAN LIKADANT. HA DET SÅ BRA I VECKAN, KRAM FRÅN VIOLA

liven sa...

Så fine bilder fra naturen!! Jeg er ikke noe soppkjenner så jeg trenger eksperthjelp om jeg skal plukke!!
Nydelig denne sengegavlen din og så fint sengeteppe da!!
Heldige dere som har dette barnehjemmet så ungene kan plasseres der:O)
Høstener alltid en slik travel tid!! Heldigvis så sykler fjortisen til trening.......tre ganger i uken!! Men så er det jo foreldremøter......
Og med jobben er det kurs og møter!! Synest egentlig det er deilig å bare reise vekk på denne tiden jeg.....men i år blir det ikke tror jeg!!
Ha en fiin uke.......anyway:O)

Heidi og Cathrine sa...

Kantarell er bare skikkelg snadder så er det så deilig å gå en tur i skauen og en får letta litt på "skråget". Tenk - 3 ting på en gang - herlig ;O)

Her var det mange flotte bilder som vanlig. Du er bare kjempeflink til å knipse bilder.

Ellers kjenner jeg meg utrolig godt igjen med hensyn til alle gjøremålene i løpet av dagen. Føler noen ganger at jeg er ansatt i drosjenæringen... Kjøring hit og dit og så hit igjen, så dit igjen.... Stønn- får jo nesten ikke gjort noe annet. På en annen side, så kjører jeg jo gjerne for at ungene skal få "bli med", men sist jeg sjekka så hadde faktisk andre foreldre bil også.... ;O)
Ja, ja, sånn er det.. jeg kjører jeg:O)

Ha en super "helvetes-uke" ;O)Håper det går greit.

:-)

Bakketun sa...

Så flinke dere er d. Å kantareller er jo bare så gode.

Nydelige bilder også

hvorfor ikke... sa...

Nå ser det ut som blogginspirasjon er tilbake;)
Flotte kantarell!
Pelargoniaen min blomstrer fortsatt for fullt ute, den står litt lunt på trammen og ønsker alle velkommen...men det er nok snart på tide og ta den inn og sette noen avleggere så hærligheten blir fullkommen neste år også. hehe!...ellers vil jeg gjerne ha dem ute så leeeenge som mulig...obs, der føys alle sammen...ikkk! Den første frostnatta kommer alltid ubeleilig. Godt du minnet meg om det!

Hold deg fast så kommer du nok igjennom det meste....men det virker stritt, det programmet, ja!
smil Torunn

Nikoline sa...

Takk for den nydelege rosa og for at du gir så vakre bilder!!
Kjenner eg MÅ i skogen eg også i dag..
Ser også at me har samme gardiner.. men eg har mine i stova framleis eg..er ikkje så flink å fornya meg akkurat på den fronten.
Du kan ikkje klaga på inspirasjon i dag ser eg,du har i alle fall inspirert MEG og sikkert mange med meg!
Ha ei forrykande travel veke og ta vare på småstundene innimellom. VIKTIG!!

Tone sa...

Hallooooooo - hvem var det her om dagen som sa at jeg skulle roe meg ned med alle kveldsmøter og aktiviteter...?
Jeg bare spør.....

Kantareller er fantastisk! Jeg har en pappa som har soppdilla, og det mest praktiske er at jeg bare kan gå og hente sopp i hans fryser - men jeg syns du er flink som kom deg ut i luft og fikk plukka - det er så gøy!
Fine bilder av mose og tyttebær gitt! - du - legg mosen i en pose i frysen, da har du flott mose til juleaften!

Sologbolig sa...

Deilig sopp! Eg har lite greie på sopp så eg kjøper de på butikken (elles hadde eg vel tatt livet av heile familien !!) Ja ikkje sant at det er flott om høsten med alle dei vakre fargane. Nydelig gjesterom du har, her må vera kjekt å vera gjest.Travelt ser eg ja, enkelte veker kan jo ta livet av ein .....men viss eg ikkje har noe å gjera på blir eg jo rastlaus !!!! Ha ei fin veke tross alt !

h.espe sa...

Kjære du...
Så kos med kveldsvisitt av deg. Har jo forstått at du er inne i "helvetes uka" di, så helt i orden at du er trett,.... OG med det programmet der, er det virkelig lov å bli trett som en dupp når kvelden kommer....

Du får finne puta, og samle krefter - i morgen er det atter en dag!!!

Nattaklem fra Hildegunn

elisabeth sa...

Jeg hadde lett kooooost meg på det gjesterommet, og den gavlen er jo bare vakker!!!! Vet du har en travel dag, men håper den blir bra likevel;)
Nydelige bilder som alltid!!!!

Magdalena sa...

hei på deg!
så mye fint i bloggen din, har kost meg her nå! ser da ikke ut som du mangler inspirasjon...

herlig hus dere har,- og så nydelig teppe du lager, holder selv på med oldemorsruter på hytta,- tar tid... så blir dt ikke så jevnt som ditt! er i gråfarger ubleket og rosafarger.

driver med aklimatisering etter provence turen,- er alltid like forskrekket etter at ferien brått er slutt...
og drar til lansdtedet imorgen,- skal ordne med ved i sekker for vinteren,- men er så nydelig vær , 20 grader og sommer,- ikke sikkert høsten har tenkt seg innom her??! og vips så er vineter på plass!
vel, ha det bra på jobb, kos deg når du kan, gleder meg over bloggen din¨~ ~

tinemor sa...

Herlige bilder.
Så mye sopp du har plukket.
Gøy.
Jeg tørr ikke plukke sopp, -er så redd for å plukke de som er giftige.....

Gamlå sa...

Det er dama det som kan høste fra naturen. Sopp bildet ditt var bare helt flott.
Det ligger Awards til deg i bloggen min.
Gamlå

johanne`s rom sa...

Så mange flotte bilder, både ute og inne. Det tyttebær/lyng/mose bildet var flott (jeg tar slike bilder hver høst så det blir kanskje litt mange etterhvert)Soppen ser deilig ut men jeg har aldri plukket sopp, så det tør jeg ikke nå heller, men god er den. Ha en hyggelig dag.

Nikoline sa...

Veit du har det travelt for tida,men har likevel så lyst å gje deg noko. Sjå innom på bloggen min,der er to ting til deg i dag.
Kos deg med det når du har litt tid til overs.
Ha ein fin dag!

elisabeth sa...

Award til deg fra meg;) Kom og hent:)

M.E.V. foto sa...

Jeg er ikke så glad i sopp, men sopptur kunne jeg faktisk godt tenke meg å dra på. Naturen er jo så flott på denne tiden av året:)
Nydelige bilder!

åsemor sa...

Så fint at du viser meg hvordan det er i skogen nå, for der har jeg ikke vært i det siste.
skulle nok vært der en tur skjønner jeg, for dette så virkelig fristende ut, og så godt som det er!!

Skjønner en må "kjappe" seg skal en få gleden av gjesterommet ditt. Så delikat og fint som det er hadde jeg nok kunnet sovet der ja.
Jeg blir nok en bestemor som hekler, ja for det gjør jeg nå alerede ;)

Pust med magen denne uken, det kommer andre dager ;)
(men du og du så travel hverdagen er i den perioden).

Min Verden sa...

hørtes ikke bra ut....også kommer vi til frokost på lørdag. Kanskje du egentlig trenger en lang lørdag alene i morgenkåpa..? ;) Nydelige bilder (som vanlig) og koselig å lese. Ellers går det rykter om at det er vanvittige mengder med traktkantarell i år. Snakkes. Hanne

tinemor sa...

Det ligger noen awarder til deg inne hos meg
;-)

☆Therese sa...

Nå er uka snart over og du kan forhåpentligvis puste ut !! Kanskje blir det mer sopp også.

Jeg er ingen soppfinner, har prøvd et pr ganger, men har ikke hatt hellet med meg. Det har kanskje noe med "sopp-kunskapen" å gjøre?!

Må være deilig å være gjest hos dere. Kjempe skjønt gjesterom da (så lenge det varer....).

Vett`u - det ligger en award hos meg til deg ;o)

Ha en god fredag.

elisabeth sa...

Ja, nå er altså onsdagen forbi, og hvor i svarte er du??????

Tone sa...

Å som æ glær mæ te i morra tidli!!!

Nå skal jeg kjøre ungdommen på fest, og mens jeg langer ut på sofaen i kveld, regner jeg med at du lager tidenes gourmetfrokost til jeg og hanne ankommer imorra tidlig.
Hahah, bare tuller!!!

Huske på da - at vi er helt normale damer med beina på bakken og vel så det!
Vi har fått lønning i dag tjoho!

charm design sa...

Hei og tusen takk for en kjempe hyggelig komentar.Nå oppdaget jeg deg,for en kjempe fin blogg du har.Og utrolig mange flotte bilder.
Så hyggelig at du bor i nætheten.Ja det er vist ganske mange bloggere fra østfold.
Ha en fin kveld,det er jo bare den gull rekka på tv i kveld.

Heidi og Cathrine sa...

Hei Torunn !
Velkommen til gårds i morra.., oj i dag.
Teen skal stå klar. Gleder meg :O)

Se U!!!!

:-)

Anna Lisa sa...

Høsten er herleg den ja:) Personlig er eg ikkje glad i sopp...men det er koselig å bare få gå og nyte naturen likevel.

Fint gjesterom. Koselig.

Nydelig rose

God helg til deg:)
Klem

elisabeth sa...

Liten & kjapp: Kos deg;)